Aquest dijous passat, dia 5 de novembre, vam destinar l'hora de TIC a parlar sobre les diferents maneres de crear una presentació.
Des de sempre els professors, quan ho han necessitat, s'han ajudat de pissarres, dispositives, transparències... fins que ja fa uns anys van començar a utilitzar programes de presentacions com el Power Point, que va ser el primer més conegut, encara que no l'únic: l'Impress; presentacions creades amb servei on-line Google Docs; i un altre servei on-line que serveix per publicar presentacions fetes amb Power Point, anomenat Slide Share o Slideboom.
Aquests programes per crear presentacions consten d'uns elements comuns: les diapositives, que és on col·loquem els objectes, com textos, videos, imatges... Aquest conjunt de diapositives formen el que anomenem presentació (les de Power Point tenen l'extensió pptx o ppsx).
També tenim les transicions, que són els efectes visuals o sonors que surten entre una diapositiva i una altre; les animacions, que són els efectes visuals o sonors que vinculem als objectes, com per exemple a una imatge perquè es mogui; i per últim les accions, instruccions que portem a terme quan fem click o passem el ratolí per sobre d'un objecte.
Aquestes presentacions que fem servir, per exemple a l'hora d'exposar un treball davant la classe, poden tenir avantatges o inconvenients, segons quin ús li donem.
CARACTERÍSTIQUES INCORRECTES
Des de sempre els professors, quan ho han necessitat, s'han ajudat de pissarres, dispositives, transparències... fins que ja fa uns anys van començar a utilitzar programes de presentacions com el Power Point, que va ser el primer més conegut, encara que no l'únic: l'Impress; presentacions creades amb servei on-line Google Docs; i un altre servei on-line que serveix per publicar presentacions fetes amb Power Point, anomenat Slide Share o Slideboom.
Aquests programes per crear presentacions consten d'uns elements comuns: les diapositives, que és on col·loquem els objectes, com textos, videos, imatges... Aquest conjunt de diapositives formen el que anomenem presentació (les de Power Point tenen l'extensió pptx o ppsx).
També tenim les transicions, que són els efectes visuals o sonors que surten entre una diapositiva i una altre; les animacions, que són els efectes visuals o sonors que vinculem als objectes, com per exemple a una imatge perquè es mogui; i per últim les accions, instruccions que portem a terme quan fem click o passem el ratolí per sobre d'un objecte.
Aquestes presentacions que fem servir, per exemple a l'hora d'exposar un treball davant la classe, poden tenir avantatges o inconvenients, segons quin ús li donem.
CARACTERÍSTIQUES INCORRECTES
- Massa informació en les diapositives, i no es llegeix amb claredat.
- La persona que exposa no explica, llegeix directament.
- Si té massa colors, efectes... pot distreure l'atenció dels oients.
- Abús excessiu d'elements multimedials, com repetició contínua d'un so, efecte...
- Ús de colors i formes de manera indiscriminada, sense seguir una pauta o un ordre.
- Tenir un bon sistema de projecció, sinó l'aula sempre estarà a fosques i els oients es cansaran.
- No portar el mateix ritme l'orador amb les diapositives, i llavors es dóna un doble discurs.
CARACTERÍSTIQUES CORRECTES
- L'alumne sempre té en pantalla una guia del que s'està explicant amb els ítems, aspectes claus.
- Permet il·lustrar imatges.
- Permet realitzar esquemes perquè s'entengui millor la informació.
- L'alumne pot prendre apunts amb més facilitat.
M'ha agradat tractar aquest tema a classe, ja que les presentacions és un recurs que molt sovint utilitzem quan hem d'exposar un treball davant la classe, i crec que el fet de tenir unes pautes sobre com treure-li profit i saber utilitzar-lo ens pot ajudar molt a partir d'ara, ja que per donar-li un mal ús és més convenient no utilitzar-lo.
Mai hem d'oblidar que les presentacions en Power Point són un suport a l'exposició, un recurs que ens ajuda a nosaltres y també als oients perquè no es perdin, però en cap cas substitueixen a la persona que parla i hem d'aconseguir que l'atenció dels oients estigui centrada en nosaltres i en el que diem, no en les diapositives.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada