- La cultura lliure es podria definir com aquella creació, i el moviment que la promou, que advoca per l'elaboració i difusió de cultura d'acord amb uns principis de llibertat comparables als del programari lliure. Un exemple molt clar és l'enciclopedia Wikipedia.
Al parlar de cultura lliure també parlem d'altres conceptes, com són:
- El programari lliure: software que respecta la llibertat dels usuaris sobre el producte i, quan ja el tenim, es pot ser usar, copiar, estudiar, distribuir còpies...
- Creative commons: és una organizació que s'encarrega de promoure l'accés a la cultura i a una mayor flexibilitat de les lleis de propietat intel·lectual mitjançant unes llicencies.
Un exemple seria que un músic que vol distribuir a Internet la seva obra lliurement tingui un suport legal per poder deixar clars quins usos permet de les seves obres i quins prohibeix. - Copyleft: és tot el cotrari del "copyright" (dret de copia).
Després d'haver llegit i comprés tota la informació relativa a la cultura lliure, havíem de realitzar una activitat, en la qual havíem de reflexionar sobre quatre situacions diferents i explicar quina és la correcta i quines les incorrectes.
A- El professor d'educació física diu als seu alumnes: "Per demà, tothom vindrà a classe amb unes "Nike. Jordan Collezione 20/3" per a poder fer les pràctiques de basquet.
Aquesta situació trobo que és la més incorrecte de les que es presenten, ja que un professor no pot exigir als seus alumnes que portin un model especial de sabatilles per fer la classe, ja que molts ni el tindran perquè és car i, a més a més, és una falta de llibertat cap als nens/es. Aquí també s'ha de tenir en compte l'opinió dels pares, que tots es queixarien, i amb molta raó.
B- Estem a classe fent un projecte de col·laboratiu de ciències i diem als nostres alumnes: Aneu a google, cerqueu imatges sobre la terra i les aneu enganxant i comentant al Word.
Aquesta també és incorrecta, ja que els infants són lliures de triar les imatges que ells vulguin, però el professor els ordena comentar-les en un programa concret, el word. Aquest mestre el que hauria d'haver dit és que les enganxessin i comentessin en un procesador de textos, sense especificar en quin. També aniria bé citar l'autor de la fotografia, per si de cas.
C- Per a preparar una classe, el mestre ha confeccionat un fantàstic PowerPoint en el que li manquen les dues últimes diapositives, l'envia per correu electrònic als seus alumnes amb la instrucció següent: Obriu el PowerPoint, fet amb la versió 2007, i completeu les dues últimes diapositives amb les dades que falten i la propera setmana el porteu a classe per comentar-lo.
Aquesta situació és bastant semblant a l'anterior, en quant a la instrucció que dóna el mestre. Demana dos requisits: el programa que s'ha de fer servir, el power point, i l'altre és la versió que especifica, la del 2007. Això obliga als nens/es a aconseguir aquest programa i aquesta versió concreta per poder fer la feina.
D- El professor de ciències, en una excursió, diu als seus alumnes: "Entreu a la botiga de records, agafeu les postals que vulgueu per portar-les als pares"
L'última situació, de les quatre que es presenten, és la més correcta perquè els nens/es tenen la llibertat d'escollir les postals que ells vulguin comprar. A més a més, les altres tres parlen de productes comercials que tenen un preu. Però, tampoc m'acaba d'agradar molt, ja que potser hi ha nens/es als quals no els agrada cap postal i, només pel fet que el mestre ha donat aquesta instrucció, es veuen obligats a comprar-ne.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada